Aktualizacja danych w US jest możliwa. Do  zgłoszenia danych, lub ich zmiany, służy formularz ZAP – 3.   Na  formularzu ZAP – 3 można  podać aktualny adres zamieszkania; wskazać, lub zmienić  na nowy, numer rachunku bankowego, ewentualnie wskazać dane do kontaktu – czyli numeru telefonu i/lub adres mailowy.  

Formularz ZAP – 3 składa podatnik będący osobą fizyczną.  Osoba taka musi posiadać numer PESEL i jednocześnie nie może prowadzić działalności gospodarczej.  Nie może być również  płatnikiem podatków ani składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne.

Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, oczywiście również ma możliwość aktualizacji swoich danych odnośnie numeru rachunku bankowego, adresu zamieszkania oraz numeru telefonu i/lub maila do kontaktowego. W tym przypadku zmiany należy zgłaszać na formularzu CEIDG -1.

Zgłoszenie aktualizacyjne ZAP – 3 można złożyć w dowolnym momencie, w ciągu całego roku. Nie ma tutaj określonych bezwzględnych terminów. Jeżeli chodzi o  sposób doręczenia wypełnionego druku ZAP – 3 to można złożyć go osobiście we właściwym urzędzie skarbowym, wysłać pocztą tradycyjną lub elektroniczną, ale tu warunkiem jest posiadanie podpisu elektronicznego.

Można zadać pytanie czy  jest obowiązek powiadamiania skarbówki o zmianie naszego adresu zamieszkania czy konta bankowego. Wiele osób tego nie robi, nawet nie wie, że istnieje taka możliwość. Z pewnością nie ma obowiązku podawania numeru telefonu i  adresu mailowego. W  przypadku zmiany numeru konta bankowego szybka zmiana danych w urzędzie skarbowym leży głównie w interesie podatnika.  Aktualizując numer konta podatnik szybciej otrzyma zwrot nadpłaty podatku dochodowego.  W przypadku niedopłaty, jeżeli dojdzie do egzekucji, US może  bardzo szybko ustalić aktualny numer konta bankowego swojego dłużnika. Fakt czy podatnik wskaże aktualny numer konta, czy nie, nie ma tu żadnego znaczenia.  

 Jeżeli chodzi o adres zamieszania, to podatnik nieprowadzący działalności gospodarczej ma obowiązek zgłoszenia zmiany swojego adresu.  Ale tylko w  przypadku kiedy jest on inny niż adres zameldowania. Jeżeli są to tożsame adresy, urząd skarbowy otrzymuje informację o zmianie meldunku z rejestru PESEL. Dzieje się to z automatu i tutaj nie ma potrzeby składania druku ZAP – 3.

Masz dodatkowe pytania?

Zapraszamy do kontaktu i umówienia spotkania w Kancelarii w Warszawie. Zapewniamy naszym Klientom kompleksową pomoc prawną.

Call Now Button