Kto w firmie odpowiada za długi w ZUS? W pierwszej kolejności warto podkreślić, że odpowiedzialność za regulowanie składek na ZUS spoczywa na przedsiębiorcy lub właścicielu firmy, a także na osobach pełniących określone funkcje zarządzające w przedsiębiorstwie. Istnieje jednak kilka aspektów odpowiedzialności, które zależą od formy działalności gospodarczej, struktury zarządzającej firmą i jej statusu prawnego.
W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG), to właściciel firmy ponosi pełną odpowiedzialność za długi, w tym za niezapłacone składki na ZUS. Oznacza to, że przedsiębiorca odpowiada za zaległości zarówno majątkiem firmy, jak i własnym majątkiem. W sytuacji, gdy firma nie ma wystarczających środków na pokrycie zadłużenia, ZUS może dochodzić zapłaty z majątku osobistego właściciela, oraz, co warto podkreślić, również z majątku wspólnego ze współmałżonkiem – w przypadku braku rozdzielności majątkowej.
W przypadku spółki cywilnej, odpowiedzialność za długi wobec ZUS ponoszą wspólnicy, którzy odpowiadają za zobowiązania firmy solidarnie i całym swoim majątkiem. Spółki jawne mają podobną zasadę odpowiedzialności – wspólnicy spółki są odpowiedzialni za zobowiązania firmowe, w tym te związane z ZUS. W praktyce oznacza to, że jeśli firma zalega ze składkami, ZUS może domagać się zapłaty zarówno od spółki, jak i od jej wspólników osobiście.
W przypadku spółek z o.o. odpowiedzialność za długi firmy ogranicza się zasadniczo do majątku samej spółki. Jednakże, w sytuacji, gdy dojdzie do niewypłacalności firmy, a długi w ZUS nie zostaną uregulowane, w pewnych okolicznościach zarząd może ponosić odpowiedzialność z majątku osobistego. Ma to miejsce głównie w przypadku tzw. odpowiedzialności członków zarządu, gdy zostanie udowodnione, że nie dopełnili oni swoich obowiązków, np. złożyli wnioski o upadłość z opóźnieniem lub nie złożyli wniosku o ogłoszenie upadłości, mimo że firma była niewypłacalna.
Aby uniknąć problemów z długami w ZUS, przedsiębiorcy powinni regularnie kontrolować swoje zobowiązania wobec tej instytucji. W szczególności należy przestrzegać terminowych płatności składek na ZUS i prawidłowego naliczania wysokości składek. W przypadku pojawienia się trudności finansowych i zaległości w płatnościach składek ZUS należy reagować jak najszybciej. Optymalnym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest podpisanie ugody i rozłożenie zadłużenia na raty, po wcześniejszej konsultacji z kancelarią posiadającą doświadczenie w zawieraniu tego rodzaju umów. Zapraszamy do kontaktu z naszą Kancelarią w sprawie ugód z ZUS i/lub US, mamy już wieloletnie doświadczenie w negocjacjach korzystnych ugód dla naszych klientów.
Zapraszamy do kontaktu i umówienia spotkania w Kancelarii w Warszawie. Zapewniamy naszym Klientom kompleksową pomoc prawną